tirsdag 4. mai 2010

Veiledning onsdag 21. april

Veiledningen startet med at jeg gikk gjennom hva som var lagt ut på bloggen min siden sist veiledningsøkt.

Jeg ønsket å ha fokus på min forskningsmetode, og hvordan jeg kan gå videre inn i dette temaet.

Ut fra Sissel Hanum sin utstilling kom det forslag om hvordan jeg kunne se på skapende arbeid og forske i dette.

- Hva berørte meg i denne utstillingen?

- Hva sitter jeg igjen med etterpå?

Hvordan ser forskjellige tilskuere på samme kunstverk/utstilling? Kanskje jeg kan intervjue de som jeg reiste på utstilling sammen med og se om vi har hatt samme opplevelsen av utstillingen til Sissel Hanum.

Hvor subjektive er vi i forhold til opplevelsen av kunst?

Kreativitet – kunnskap satt sammen på ny måte.

Se forskningen gjennom den kreative delen.

Finne retninger ut fra utprøvningene, hvordan kan dette gjøres?

Hva har jeg så langt? Hva ligger i prøvene jeg har laget?

- Rytme

- Variasjon innen trykk – relieff

- Parameter..

Beskrivelse av egen prosess.

Jobbing ut fra intuisjon – eksperimentere.

Er det mulig å sette tall på måloppnåelse i forhold til tema?

Hva er best representativt for mitt minneregister?

Kan en jobbe ut fra en skala fra 1-10?

Hvilke av prøvene forteller mest om aldring og forgjengelighet…

Originalitet.

Hvorfor gir mine prøver resonans i forhold til mitt tema?

Sykluser, fra liv – død….. noe nytt skapes

Premissene:

- Kreativ prosesser

- Intuitiv eksperimentering

- Underbygging

For meg vil det være viktig å bruke en forskningsmetodikk som ikke begrenser det kreative. Den bør isteden frigjøre kreativiteten.

Bruk av tid: 1,5 time

Gunhild 01.05.2010

..referatet bør nok skrives fortløpende etter veiledningen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar