Veiledning onsdag 21. april
Veiledningen startet med at jeg gikk gjennom hva som var lagt ut på bloggen min siden sist veiledningsøkt.
Jeg ønsket å ha fokus på min forskningsmetode, og hvordan jeg kan gå videre inn i dette temaet.
Ut fra Sissel Hanum sin utstilling kom det forslag om hvordan jeg kunne se på skapende arbeid og forske i dette.
- Hva berørte meg i denne utstillingen?
- Hva sitter jeg igjen med etterpå?
Hvordan ser forskjellige tilskuere på samme kunstverk/utstilling? Kanskje jeg kan intervjue de som jeg reiste på utstilling sammen med og se om vi har hatt samme opplevelsen av utstillingen til Sissel Hanum.
Hvor subjektive er vi i forhold til opplevelsen av kunst?
Kreativitet – kunnskap satt sammen på ny måte.
Se forskningen gjennom den kreative delen.
Finne retninger ut fra utprøvningene, hvordan kan dette gjøres?
Hva har jeg så langt? Hva ligger i prøvene jeg har laget?
- Rytme
- Variasjon innen trykk – relieff
- Parameter..
Beskrivelse av egen prosess.
Jobbing ut fra intuisjon – eksperimentere.
Er det mulig å sette tall på måloppnåelse i forhold til tema?
Hva er best representativt for mitt minneregister?
Kan en jobbe ut fra en skala fra 1-10?
Hvilke av prøvene forteller mest om aldring og forgjengelighet…
Originalitet.
Hvorfor gir mine prøver resonans i forhold til mitt tema?
Sykluser, fra liv – død….. noe nytt skapes
Premissene:
- Kreativ prosesser
- Intuitiv eksperimentering
- Underbygging
For meg vil det være viktig å bruke en forskningsmetodikk som ikke begrenser det kreative. Den bør isteden frigjøre kreativiteten.
Bruk av tid: 1,5 time
Gunhild 01.05.2010
..referatet bør nok skrives fortløpende etter veiledningen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar