Masterforslag 2
Gunhild Bratvold, M2 nett, mars 2010
1. Tittel
”Spor av tid”
2. Presentasjon av valgt tema
I mitt masterprosjekt ønsker jeg å jobbe med avtrykk, spor og prosessen fra at noe er og til at noe blir historie. Hva skal til for å være? Hva forteller et avtrykk om det som har vært? ”Spor av tid” er tittel jeg har kommet frem til vil beskrive dette temaet best, så langt.
I den skapende delen ønsker jeg å utforske hvordan jeg kan lage en gjenklang av det som har vært. Til dette arbeidet ønsker jeg å bruke leire som materiale. Jeg vil starte med å legge organisk materiale inn i leire for å studere hvilke estetiske kvaliteter som oppstår når det organiske brenner ut. En negativ form vil oppstå. Hva forteller denne om det som har vært? Hvordan kan/vil gjenklangen av tidens spor kommer frem i disse kratrene?
Det hele vil være knyttet opp mot gården hvor jeg er oppvokst, et sted fullt av spor etter tid.
- Bakgrunn for valg av tema
Hvorfor mener jeg denne tematikken faglig sett er viktig?
I dagens samfunn er det hele tiden et jag etter ny teknologi og utvikling fremover. Slik jeg ser det er det sjelden vi tar oss tid til å se oss tilbake og kjenne på hvor røttene og vår historien ligger. Jeg tror en bevisstgjøring av elever i forhold til eget ståsted og egne røtter er viktig i skolen generelt, og i formgivningsfag spesielt.
I min skapende del vil jeg jobbe med leire som materiale, dette er et materiale med enorme muligheter, men slik utviklingen er blitt i dagens skole er dette et materiale som får mindre og mindre plass. Grunnen til dette tror jeg er manglende materialekunnskap og begrenset tid. Selv mener jeg dette er et svært viktig materiale og erfaringene en får er umulig å oppnå gjennom andre enklere løsninger. Ved å ha fokus på leire som materiale vil jeg gjennom dette arbeidet forhåpentligvis øke bevisstheten rundt mulighetene og kvalitetene dette materialet har.
Hvorfor er tematikken viktig/velegnet for meg personlig?
I 1999 tok jeg en BA(Hons) Ceramics i England, disse 3 årene jobbet jeg og prøvde ut svært mange teknikker, leiretyper, ovner og brenninger. Ettersom jeg kom dypere og dypere ned i faget forsto jeg at mulighetene med leire som materiale er enorm. Som min fordypningsoppgave i bachelorstudie konsentrerte jeg meg om å jobbe med porselen, jeg studerte og så på hva som skjer i en aldring/forråtnelsesprosess i forhold til hvilke estetiske kvaliteter oppstår når og hvordan. Disse kvalitetene prøvde jeg å overføre til porselen. Utgangspunktet for formene var gamle elementer jeg fant på gården jeg er oppvokst, for eksempel staurer. Hva skal til for å være? Dette var spørsmål jeg drøftet i det skriftlige arbeidet. I perioden etter at jeg var ferdig med studiene fortsatte jeg å jobbe videre i dette området ved siden av å dreie bruksgjenstander. I alle arbeidene har jeg hele tiden jobbet med porselen. I tillegg til min kunstneriske virksomhet har jeg jobbet med undervisning i videregående skole, her har jeg prøvd å legge til rette og trukket inn leire så ofte som mulig. Jeg ser elevene har enormt glede av å jobbe med dette materialet. Mitt utgangspunkt og motivasjon da jeg startet masterstudiet var å kunne forske og gå videre inn i porselen som materiale, og også se på overføringsverdien av dette til egen undervisning.
Som pilotprosjekt for masteroppgaven, prosjekt 4, videre kalt P4 valgte jeg også å jobbe med porselen som materiale, her var problemstillingen ”Møtepunktet mellom naturmaterialer og porselen”. Fokusområdene under denne tittelen var:
- Hvilke visuelle virkninger oppstår?
- Hvordan vil sporene/avtrykkene av naturmaterialene påvirke den opprinnelige formen?
- Tilstedeværelsen av det organiske igjennom perforeringen som oppstår?
- Hvilke tekniske utfordringer ligger i denne kombinasjonen?
For meg ble dette et svært spennende prosjekt og jeg endte opp med perforerte overflater og virkninger som bar preg av naturmaterialene som var brent vekk. I dette prosjektet var det spesielt de tekniske utfordringene som hadde fokus. Det viste seg at disse var store da porselen er et krevende materiale med tanke på krymping, brenning og sprekker, men etter mange utprøvinger fant jeg måter å løse og delvis kontrollere dette på.
Produktene/prøvene jeg laget i slutten av prosjektet fikk frem de transparente virkningene i porselenet, kraterne/sporene fra naturmaterialene var tydelige og jeg hadde kommet frem til tekniske løsninger som fungerte.
Ut fra både bachlorstudie, egen kunstnerisk virksomhet og P4 skulle jeg ha god bakgrunn valgte tema for min oppgave. Dette er ting jeg vet engasjerer, er utfordrende, spennende, gjennomførbart og med enorme muligheter.
- Tema/problemområde
Min tematikk utdypende:
Jeg har valgt å kalle min master oppgave ”Spor av tid”. Jeg ønsker en poetisk innfallsvinkel og tror denne tittelen vil være med å sette rett fokus.
Mitt ønske er å se på hva som skjer i fasen fra å være til at noe har vært. Hvilke spor ligger igjen etter det som har vært? Og hva kan disse sporene fortelle oss?
Jeg er oppvokst på en gård full av spor etter tidligere generasjoner. Spor som har gjort store inntrykk på meg både igjennom oppvekst og voksent liv. Jeg ønsker i min masteroppgave å forske og gå inn på og se på disse sporene vi har rundt oss, sporene av det som engang var. Hva skjer i fasen fra at noe går fra å være til at det kun har vært. Hva tilføres? Og hva trekkes fra? Hva kan et minne om det som var fortelle? Hvilke rolle spiller tiden i dette perspektivet? Hva skal til for at et spor av noe fortsatt lever?
Bakgrunnen til dette valget ligger som tidligere skrevet i gården jeg er oppvokst på og all historien i og rundt dette stedet. Da min besemor døde i 1998 ble dette ekstra tydelig, dette var en dame jeg hadde brukt mye tid sammen med da vi bodde i samme hus. Spesielt interessen for kunst og håndverk var noe jeg fikk overført fra henne. Da hun døde ble det i første omgang et stort savn og sorg etter personen som var borte, men i årenes løp i etterkant har jeg merket og sett alle sporene og merkene som fortsatt lever etter henne. Dette kan være direkte fysiske ting hun gjorde som for eksempel trær hun plantet, men det kan også være mer indirekte ting som for eksempel gleden ved å skape ting som hun overførte til meg. Dette er sterke og personlige spor av det som engang var.
Hvilke spor vil vår tid etterlate oss den dagen vi ikke er lenger? Hva vil disse sporene gi til generasjonene som kommer etter oss? Hvordan er dialogen mellom fortid, nåtid og fremtid?
Videre vil jeg se på hvordan dette kan brukes for å lage uttrykk i leire, jeg ønsker å skape en gjenklang eller resonans av dette i leire. Et minnearkiv. Jeg vil starte med å kombinere naturmateriale med leire og se hvilke uttrykksmuligheter som ligger i dette. Med naturmaterialer tenker jeg i første omgang på deler av planter som frø, blomster, blader, kvister/greiner, gresstrå, mose, lav og så videre. Jeg ønsker å legge naturmaterialer inn i leire for så å studere hva som skjer når formen brennes og naturmaterialene fysisk forsvinner. Fokus områder jeg ønsker å ha gjennom utprøvingsdelen:
Hva forteller et krater/avtrykk/de negative formene om det som har vært?
Hva er, og hva er ikke?
Hvordan løses denne kombinasjonen teknisk?
Hvordan utnytte og få frem leira sine kvaliteter i en slik kombinasjon?
Jeg vil ha en hermenautiskfenomenologisk tilnærming til det hele. Dette gjennomen en dobbelt forskerrolle hvor jeg både er skapende og forholder meg kritisk forskende til eget skapende arbeid. Jeg ønsker å studere forskjellige måter å gjøre dette på, jeg tenker da gjennom tilnærmingene til Meads, Ingardens og Husserls. (Halvorsen, s.50, ”Forskning gjennom skapende arbeid).
Didaktisk del:
Innen denne delen ønsker jeg å se på hvordan den kunnskapen jeg tillærer meg igjennom min master kan overføres og utnyttes som en del av kompetansemålene i visuelle kunstfag, studiespesialiserende formgiving. Jeg ønsker å lage et undervisningsopplegg som vil gjennomføres høsten 2010 etter at jeg har kommet i dybden i mitt arbeide. Jeg har enda ikke oversikt over hvor konkret eller omfattende dette vil være, men jeg tror mulighetene er mange.
5. Problemstilling/hypotese
Hva forteller sporene og/eller merkene fra fortiden oss om det som har vært, og hvordan kan dette videre gi grunnlag for arbeider i leire?
Hvordan skape ”mitt spor”?
6. Mulige fremgangsmåte
Slik jeg ser det nå ønske jeg å starte denne oppgaven med utprøvingsdelen av det praktiske arbeidet. Inne i denne delen vil jeg også studere andre kunstnere for på denne måten også se mulighetene med ”mine” materiale i et utvidet felt. I P4 prosjektet leste jeg en del rundt arbeidene til Sidsel Hanum. Hun er en av landets mest markante kunsthåndverkere, og hun jobber med porselen. Mitt ønske er å kunne reise på besøk til Sidsel Hanum, dette for å la seg inspirere og også øke min tekniske kompetanse når det gjelder porselen. Alle kunstnere jobber forskjellig, og det er alltid nye ting og lære. Parallelt med den skapende delen, ønsker jeg å jobbe med teori. Mine veiledere har tipset meg om Susanne Langer, jeg har innhentet en del stoff om henne og ser på dette som aktuelt og en spennende innfalsvinkel til den teoretiske biten. Heidegger og Bergson vil det også være naturlig å trekke inn. Videre vil jeg gå over i refleksjonsfasen og forholde meg kritisk forskende til eget arbeid. Hva har jeg oppnådd, og hva kan brukes videre?
Slik det ser ut nå kan det være muligheter å brenne en del av mine objekter i en vedbrent keramikk ovn. Dette har jeg jobbet noe med tidligere og ser på som svært spennende! Å få være så tett brenneprosessen og på en så delaktig måte ser jeg som en naturlig del av resten av mitt prosjekt. Brenninga setter også sine spor i mitt materiale. Hvilke betydning har en slik brenneprosess i forhold til en elektrisk brenning? Vil disse sporene komme frem og gjenspeiles i objektene?
Når det gjelder den didaktiske biten ønsker jeg å gjennomføre et undervisningsopplegg der mine erfaringer trekkes inn og benyttes, jeg ser for meg at dette gjennomføres i løpe av høsten 2010 i en elevgruppe ved egen skole. Slik jeg ser det nå ønsker jeg å bruke spørreskjema eller kvalitativt intervju for dokumentasjon av resultatene av denne delen.
Hele oppgaven min dokumenteres gjennom blogg, http://sporetter.blogspot.com/. Dette er i første omgang en hensiktsmessig måte å vise hvordan jeg jobber overfor mine veiledere, de kan enkelt se og kommentere min prosess fortløpende, men jeg ønsker også å trekke bloggen inn som en mulig dokumentasjonsform i den didaktiske delen.
Etter mange små oppgaver, innleveringer og eksamener ser jeg nå frem til å kunne gå i gang med selve master oppgaven. Jeg har gjennom dette forslaget beskrevet hvor jeg ønsker å starte og hva jeg ser for meg at innholdet skal være, men det er fortsatt mange løse tråder som ikke er helt på plass. Dette vil jeg anta er ting som vil komme parallelt med at jeg jobber meg inn i stoffet.
Gunhild Bratvold, mars 2010
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar